Já sedím v místnosti

Studovat nová média znamená nakukovat do nejrůznějších zákoutí vesmíru zvaného umění. Sem tam mě nějaké dílo osloví tak, že přemaže nebo pozmění hranice mého nahlížení na svět. Na druhou stranu jsou i díla, která mi mění náhled na tvůrčí proces či přístup k samotnému umění. I Am Sitting In A Room (Já sedím v místnosti) od Alvina Luciera je právě tímto druhým příkladem.

Alvin Lucier - I Am Sitting In A Room
Alvin Lucier

Alvin Lucier s tímto sound artovým dílem přichází v roce 1969. Po zvukové stránce jde o 32 repeticí jednoduchého odstavce, ve kterém Alvin Lucier říká, co dělá. Jednoduše čte text o tom, že nahrává svůj hlas, který následně pustí a znovu nahraje. I Am Sitting In A Room obsahuje kromě zvukové složky i výrazný performativní charakter. Performance v podání Alvina Luciera z roku 2012 je ke shlédnutí na této adrese. Celý popis díla i s interpretací si můžete přečíst zde.

Poté, co jsem některá Lucierova díla prezentoval na FAVU v ateliéru performance, rozhodl jsem se, že udělám remake. Technicky je I Am Sitting In A Room přívětivé, stačí jen mikrofon a přístroj pro nahrání a spuštění. Přejděme tedy k mému remaku.

Techniku jsem měl. Stačilo jen přeložit onen odstavec a dát se do práce. Můj volný překlad můžete slyšet v Já sedím v místnosti a přepis najdete na konci článku. Dal jsem se tedy do samotného nahrávání. To mělo zvláštní průběh.

Já sedím v místnosti
Já sedím v místnosti

Poprvé jsem se o projekt Já sedím v místnosti pokusil zhruba před měsícem. Pak jsem ho nechal ležet a dnes se k němu vrátil. Mělo to tu výhodu, že ani na druhý čtený pokus jsem nedokázal číst přeškrtaný text bez chyb. Usoudil jsem však, že pokud Alvin Lucier během čtení koktá nebude tento můj handicap naškodu, ba naopak.

Samotná práce šla dobře. Jen škoda, že mi píská větrák od notebooku. Snažil jsem se, aby to nebylo znát, avšak po druhém/třetím opakování se ona frekvence v místnosti začíná podepisovat na záznamu. Další charakteristikou je samozřejmě samotná místnost. Přeci jen pokoj v panelovém domě není zcela zvukově odizolovaný jako studio.

Ona místnost a zařízení
Ona místnost a zařízení

Proto bych chtěl upozornit, že při 26. opakování jsem slyšel štěkat psa, který bydlí o dvě patra výše. Při 29. opakování pak přišla spolubydlící, čili byly slyšet klíče a bouchnutí dveří. Myslím, že kdo to neví, tak to ani nepostřehne, ale o to víc je to zvláštní a pro mě i svým způsobem roztomilé. Holt, Já sedím v místnosti rozdílné od té, ve které jste teď vy.

Přepis odstavce k Já sedím v místnosti.

Já sedím v místnosti

rozdílné od té, ve které jste teď vy.
Nahrávám zvuk své mluvené řeči
a potom ho pustím a budu nahrávat znovu a znovu,
dokud rezonující frekvence místnosti nezesílí natolik,
že zničí stopy po řeči,
snad s vyjímkou jejího rytmu.
Co potom uslyšíte,
budou přirozené rezonující frekvence místnosti artikulované řečí.
Tuto aktivitu nepovažuji toliko za demostraci faktu fyziky,
jako spíše za cestu jak odstranit nepravidelnosti v mé řeči.